Witamina E, czyli alfatokoferol, to silny antyoksydant nazywany witaminą młodości i płodności.

W naszym organizmie odpowiada za:

  • ochronę przed wolnymi rodnikami
  • utrzymanie w ryzach cholesterolu LDL (czyli złego) i niwelację odkładania się blaszek miażdżycowych
  • hamowanie tworzenia się skrzepów
  • obniżenie stresu oksydacyjnego, czyli m.in. unormowanie działania insuliny i glukozy w naszej krwi
  • prawidłowy przebieg ciąży – zapobiega wadom cewy nerwowej u płodu
  • prawidłową spermatogenezę i powstawanie wysokiej jakości plemników

Witaminę E znajdziemy m. in. w:

wit E w orzechach laskowych

  • oliwie z oliwek
  • oleju kokosowym
  • orzechach laskowych i orzechach nerkowca
  • papryce
  • nektarynkach
  • ziarnach słonecznika
  • natce pietruszki
  • otrębach pszennych
  • sałacie
  • szpinaku
  • kapuście

Warto pamiętać, że witaminy E najwięcej jest w olejach nierafinowanych! Oleje rafinowane są nieporównanie uboższe – proces rafinowania (oczyszczania) niweluje tę witaminę o 75%.

witamina e

Jakie są objawy niedoboru witaminy E:

  • podatność na infekcje
  • przemęczenie
  • anemia
  • wypadanie włosów
  • podwyższony cholesterol
  • problemy z układem nerwowym

Jakie są objawy przedawkowania witaminy E:

  • bóle głowy, zmęczenie i nadmierna senność
  • kłopoty z układem pokarmowym
  • zaburzenia widzenia

Warto dodać, że witaminę E łatwo przedawkować!

Oczywiście mamy tendencję do nadużywania suplementów diety w tym także witamin w tabletkach czy kapsułkach. Trzeba pamiętać, że zbilansowana dieta często prowadzi do wyrównania poziomu witamin w organizmie, dlatego zanim sięgniemy po suplementy warto wykonać badania laboratoryjne stwierdzające stan faktyczny. Badania takie nie są drogie i znacznie ułatwiają podjęcie decyzji w kwestii suplementacji. Zapotrzebowanie dorosłego człowieka na wit E wynosi 10 do 30 mg na dzień. Niektóre zalecenia podają także, że dzienne zapotrzebowanie na witaminę E wynosi nawet 100 mg na dobę. Ta duża rozpiętość powinna zwrócić naszą uwagę: samodzielne decydowanie – i to w ciemno – o przyjmowaniu witaminy E w tabletkach jest ryzykowne. Trzeba pamiętać także, iż:

  • witamina E występuje jako preparat samodzielny ale także w skojarzeniu z wit A
  • witamina E bywa jednym ze składników preparatu wieloskładnikowego – wtedy naprawdę nie warto ryzykować, warto za to wykonać badania laboratoryjne, żeby sobie nie zaszkodzić