Piękne nogi to nie tylko te długie, umięśnione i szczupłe. To przede wszystkim nogi zdrowe, czyli pozbawione żylaków, mogących doprowadzić w przyszłości do poważnych następstw. Dzisiaj kilka słów na temat tego, jak ich uniknąć.

Z czym mamy do czynienia?

Żylaki to bolesne schorzenie, w którym dochodzi do rozszerzenia, wydłużenia i poskręcania żył powierzchownych na łydkach, udach czy pod kolanami. Następuje ono na skutek osłabienia zastawek odpowiadających za przepływ krwi od stóp do serca, który zostaje całkowicie zablokowany (wówczas pojawiają się zastoje) bądź wyraźnie spowolniony. Znacznie częściej występują one u kobiet niż u mężczyzn. Żylaki mają charakter dziedziczny – aż 90% wynosi prawdopodobieństwo ich wystąpienia u dzieci w przypadku, kiedy oboje rodziców cierpiało również na tą dolegliwość.

Wielogodzinne chodzenie na bardzo wysokich obcasach sprzyja powstawaniu żylaków.

Jak rozpoznać żylaki i dlaczego nie wolno ich ignorować?

Najbardziej dokuczliwy symptom stanowi pojawienie się pajączków. To siateczka drobnych, ale dobrze ukrwionych a przez to świetnie widocznych żyłek. Mogą przybrać one barwę fioletową lub czerwoną. Ich właścicielki uważają je wyłącznie za defekt kosmetyczny i starają się na wszelkie sposoby zatuszować te szpecące zmiany. Pomijają w ten sposób istotne kwestie zdrowotne oraz lekceważąc towarzyszące im objawy żylaków takie, jak: uczucie ciężkości nóg; obrzęki; nocne skurcze; pieczenie; mrowienie; swędzenie, często również dolegliwości bólowe. To niewłaściwe postępowanie. Dlaczego? Nieleczone czy zignorowane żylaki (także w postaci pajączków, czyli najwcześniejszej fazy ich rozwoju) mogą doprowadzić do zmian zakrzepowych, stanów zapalnych żył czy owrzodzeń.

Sposoby na zdrowe i piękne nogi

Spacer po piasku to świetny naturalny masaż dla nóg, który powstrzyma powstawanie żylaków.

Aby zapewnić zdrowie i urodę swoim nogom wystarczy o nie właściwie dbać. Tym bardziej, że w większości przypadków same zapracowujemy na żylaki. Sprzyjają im: nadwaga, siedzący tryb życia, niewłaściwe nawyki żywieniowe, bardzo częste gorące kąpiele, podnoszenie ciężarów bez odpowiedniego zabezpieczenia. Jakie sposoby wykorzystać, by uniknąć żylaków? Oto najprostsze z nich.

Systematyczna aktywność fizyczna

Nogom służą niezbyt intensywne, ale regularnie wykonywane ćwiczenia fizyczne. Najprostszy rodzaj to spacer – przynajmniej półgodzinny. Dla urozmaicenia można zmieniać jego tempo lub podłoże, po którym idziemy. Inne rodzaje ruchu wskazane dla nóg w celu uniknięcia żylaków to:

  • rower – zarówno stacjonarny, jak i tradycyjny; dodatkową zaletą jest tu wsparcie pracy przepony, dzięki czemu krew będzie krążyła sprawniej między nogami a sercem;
  • basen – pływanie, ale również wszelkiego rodzaju ćwiczenia w wodzie, które usprawniają pracę pompy mięśniowej;
  • badminton;
  • taniec – na przykład zajęcia grupowe określane, jako ZUMBA.

Można również kupić domowy sprzęt do prostych ćwiczeń typu: stepper, rower stacjonarny czy orbitrek. Dla lepszego efektu warto wyposażyć się w urządzenia z możliwością regulacji obciążenia.

Odpowiednie obuwie

Niestety nogi, które całe dnie spędzają na wysokim obcasie, są bardziej narażone na żylaki. Jeśli nie jest możliwym rezygnacja z ich noszenia, to staraj się choć przez klika minut uwolnić z nich nogi i potrzymać je chwilkę w powietrzu. Najbardziej wskazane dla dobra nóg jest obuwie z szerokimi noskami oraz elastyczną podeszwą. Dozwolona wysokość obcasa to 4 cm, dzięki temu lepiej będą pracowały żyły łydek.

Pilnowanie diety

Nie chodzi tu o przejście na jakiś konkretny plan żywieniowy. Chociaż, jeśli masz nadwagę i to znaczną, warto się na taki przerzucić. W diecie, która ułatwi powstrzymanie powstania i rozwoju żylaków, powinny przeważać następujące produkty:

  • orzechy;
  • warzywa i owoce – zwłaszcza ciemne winogrona i cytrusy, gdyż posiadają najwięcej dobroczynnej witaminy C;
  • grube kasze;
  • produkty pełnoziarniste;
  • morskie tłuste ryby.

Jak taka dieta może pomóc naszym nogom? Przede wszystkim wzmocni żyły, a także poprawi ich elastyczność. Po drugie zniweluje zaparcia, które bardzo negatywnie wpływają na pracę układu żylnego.

Z jadłospisu dobrze jest wykluczyć: pieczywo białe, słodycze, tłuste mięsa oraz solone i przyprawiane w inny sposób przekąski.

Należy też pamiętać o tym, by spożywać co najmniej 2 litry wody (czystej bez dodatku soków). Dzięki temu zapewnimy elastyczność ścianek żył oraz usprawnimy ogólnie proces przepływu krwi.

Codzienne masaże

Można je wykonywać w zaciszu domowym, włączając do codziennych rytuałów pielęgnacyjnych. Wystarczy, że w ciągu wcierania balsamu czy ulubionego kremu poświęcisz obszarom nóg więcej uwagi rozcierając i uciskając skórę w kierunku od stóp ku pachwinom. Możesz w tym celu wykorzystać również specjalne rozgrzewające maści dostępne w aptekach. Codziennie należy również wykonać prosty zabieg z użyciem wody i prysznica. Wystarczy polewać nogi – również w kierunku od stóp do pachwin – naprzemiennie ciepłą i chłodną wodą. Ważne, by zakończyć zimniejszym strumieniem wody. Taki masaż pobudzi właściwe funkcjonowanie naczyń krwionośnych i usprawni krążenie. W takim samym celu możemy wykorzystać wszelkiego rodzaju masażery, rollery , a nawet…zwykłe piłeczki tenisowe czy z wypustkami. Warto też zaopatrzyć się w matę bądź poduszkę sensoryczną (z wypustkami) i przez kilka minut po niej maszerować gołymi stopami. Tym sposobem również wpływamy na krążenie.

Jak widzicie sposoby na zdrowe i piękne nogi nie należą do trudnych. Większość z nich można wykonywać nawet w trakcie oglądania filmu, słuchania muzyki, czy czytania książek. Pamiętając o tych prostych czynnościach uchronimy się nie tylko od nieestetycznego wyglądu nóg, ale przede wszystkim zadbamy o ich zdrowie na przyszłość.