Niedobór magnezu jest wielu z nas aż nazbyt dobrze znany. Kawa, mocna herbata, stres, alkohol, kiepska dieta i poziom magnezu spada tak, że odczuwamy silne przemęczenie, senność, kołatania serca oraz niepokój. Objawy są na tyle niespecyficzne, że mogą być sygnałem wielu różnych chorób. Często jednak nie drążymy tematu i na oko kupujemy jakikolwiek preparat magnezowy w aptece. Nie ma to większego sensu, bo jak pokazują liczne testy konsumenckie oraz bardziej wyrafinowane badania, część suplementów diety na polskim rynku farmaceutycznym nie spełnia pokładanych w nich oczekiwań, a część po prostu nie działa.

Jaki magnez wybrać?

Magnez suplement diety może występować w kilku postaciach i w zależności od tego jest mniej lub bardziej przyswajalny. Najlepiej wchłania się magnez w postaci mleczanu, cytrynianu lub asparginianu. Gorzej – w postaci tlenku lub chlorku. Jeśli więc naprawdę zależy nam na efekcie, musimy wybrać taki preparat, który działa, a nie taki, który jest nachalnie reklamowany albo tani.

magnez i stres

Warto pamiętać, że wchłanianiu magnezu sprzyja obecność witaminy B6. Można więc wybrać preparat dwuskładnikowy albo kupić dodatkowo witaminę B6.

Błędne koło

Ale sama suplementacja diety nie wystarczy. Zażywaniu magnezu powinna towarzyszyć zmiana diety, rezygnacja z używek oraz próba zapanowania nad stresem. Zwłaszcza ten ostatni czynnik może wpędzić nas w błędne koło: niedobór magnezu zmniejsza tolerancję na stres, a stres przyspiesza wypłukiwanie magnezu z organizmu. Z kolei mówiąc o zmianie diety mamy na myśli nie kolejną dietę odchudzającą – eksperymentowanie z dietami bywa częstym powodem niedoboru magnezu – ale opracowanie sensownej zbilansowanej diety, która odpowiada potrzebom naszego organizmu.

magnez suplement diety

Magnez suplement diety potrzebny bywa osobom stale zażywającym leki nasercowe, moczopędne, także niektóre antybiotyki. Pamiętajmy też, że warto zbadać poziom magnezu u dzieci nadpobudliwych i nadruchliwych. Często suplementacja tego pierwiastka przynosi dobre efekty i wycisza. Magnez potrzebny jest osobom pracującym intelektualnie, kobietom w ciąży i w okresie menopauzy oraz seniorom. Suplementacja powinna być poprzedzona badaniami i konsultacją lekarską.