Utrzymująca się od kilku dni nadmierna senność, apatia, problemy z koncentracją czy podwyższona nerwowość – to najczęstsze objawy, jakie możemy zauważyć u siebie pod koniec września czy z początkiem października. Wywołuje je tzw. jesienna chandra – często określana również, jako sezonowa depresja. Czy warto się nią przejmować i jak ją pokonać.

Przyczyny jesiennej chandry

Co wywołuje jesienną chandrę? Głównym winowajcą jest wcześnie zapadający zmierzch. Wtedy nasz organizm o wiele szybciej wchodzi w stan spoczynku i „wyłączenia”. Przyczyny tego stanu należy też doszukiwać się w niedoborach promieni słonecznych. To z kolei prowadzi do spadku poziomu witaminy D, która pośrednio wpływa na naszą kondycję psycho-fizyczną.

Jesienna chandra – sposoby na jej pokonanie.

Bierne oczekiwanie, że jesienna depresja minie to nie najlepszy pomysł na radzenie sobie z tym stanem.

Ofiary jesiennej chandry zazwyczaj nie robią wiele, by się jej pozbyć. Pociesza je fakt, że to stan przejściowy, więc postanawiają w ciszy i spokoju go…przeczekać. Wówczas z reguły towarzyszą im książka lub ulubiony serial, ciepły koc i obowiązkowo słodkie lub rozgrzewające przekąski. Nierzadko cierpi na tym ich sylwetka. Poza tym wówczas wzrasta ryzyko, że stan apatii będzie się wydłużał. Zatem, jakie są sposoby na jesienną chandrę?

Spacer

Najprostsza, a zarazem przynosząca niemal natychmiastową poprawę nastroju metoda na jesienną chandrę to…ruch. Wystarczy pójść na krótki – 15-30mintowy spacer, by poczuć się wyraźnie lepiej. Dzieje się tak, ponieważ nawet najprostsza forma ruchu pobudza endorfiny, odpowiedzialne za nasz nastrój. Gdy brakuje nam motywacji, by wyjść z domu znajdźmy sobie jakiś cel spaceru. Możemy również zaprosić na niego znajomych lub…psa sąsiada 🙂 .

Masaż

Masaż z olejkami to dobry sposób, by pozbyć się negatywnych skutków jesiennej chandry.

Nawet jeden tego typu zabieg, może skutecznie poprawić nasze samopoczucie. Warto wybrać się na masaż olejkami eterycznymi, które potęgują uczucie rozluźnienia i przyjemności. W czasie zabiegu dochodzi do uruchomienia pokładów serotoniny i dopaminy. Są to substancje ułatwiające wprowadzenie w stan odprężenia i walkę z negatywnymi skutkami jesiennej chandry.

Suplementy

To również metoda, która pozwala wygrać z jesienną depresją. Wybierajmy te, w składzie których znajdują się: magnez, witaminy z grupy B, kwas foliowy. Są to substancje o naukowo udowodnionym wpływie na naszą kondycję psychiczną. Podobne działanie wykazuje ashwagandha tzw. żeń-szeń indyjski.

Na koniec jeszcze jedna godna zapamiętania kwestia. Jeśli mimo naszych działań stan apatii się wydłuża lub nasze samopoczucie ulega pogorszeniu, udajmy się po pomoc do specjalisty. Być może nie jest to jedynie jesienna chandra, a początek poważnej choroby, czyli depresji.