Rzucić palenie – jak to łatwo powiedzieć. Jak w przypadku każdego innego uzależnienia, sprawa nie jest taka prosta jak może się wydawać. W grę wchodzą dwie kwestie: uzależnienie na poziomie czysto fizjologicznym oraz uzależnienie psychiczne. Lata sięgania po papierosy robią swoje. Nie tylko padamy ofiarą wyniszczającego działania nikotyny i substancji smolistych, co rujnuje nasze zdrowie, ale także nie umiemy już inaczej reagować w sytuacji silnego napięcia emocjonalnego – zawsze sięgamy po papierosa, tak jak alkoholik sięga po butelkę. Wszelkie namowy pt. po prostu przestań, nie pal, nie kupuj, zapomnij mijają się z celem – silna wola osób uzależnionych jest wyjątkowo słaba. Ba, specjaliści są zdania, że jedną z cech charakterystycznych każdego uzależnienia jest właśnie zachwianie naszej wolicjonalności. Oznacza to, że nawet jeśli chcemy, nie jesteśmy w stanie adekwatnie zareagować. Rozum mówi rzuć palenie, ale wykonać tego zadania nie sposób.

jak rzucić palennie

Skutki palenia tytoniu

O zgubnych skutkach palenia tytoniu nie trzeba nikogo przekonywać. Papierosy działają katastrofalnie na układ oddechowy, sercowo-naczyniowy oraz na skórę. Zatruwamy właściwie cały organizm, wydatnie osłabiając nasze osobiste laboratorium biochemiczne – wątrobę. Palacze mają kłopoty z zębami, śluzówką jamy ustnej oraz gardłem. Nikotyna i substancje smoliste zwiększają ryzyko zawału, wylewu czy powstawania nowotworów. Kto latami regularnie sięga po papierosy, naraża się na wszystkie możliwe choroby cywilizacyjne. Osoby uzależnione od nikotyny mają kłopoty z gojeniem się ran, nieprzyjemnym oddechem, są narażone na choroby płuc a także problemy z płodnością.

Podejmij wyzwanie!

Rzucanie palenia jest więc wyzwaniem, które warto podjąć. Jak w przypadku walki z każdym uzależnieniem, trzeba uzbroić się w cierpliwość oraz liczyć z możliwością nawrotów choroby uzależnieniowej. Warto jednak zdać sobie sprawę, że skutki palenia tytoniu odczuwa i sam palący, i wszyscy bierni palacze znajdujący się w jego towarzystwie. Jeśli więc nie my sami jesteśmy dla siebie wystarczającym powodem do zerwania z nałogiem, może będą to nasi bliscy, na których nam zależy. Najtrudniej jest podjąć decyzję o rozpoczęciu procesu wychodzenia z nałogu.

rzucanie palenia

Sposoby na rzucanie palenia

Mało komu udaje się rzucić palenie z dnia na dzień. To proces wymagający czasu i cierpliwości. Jak w przypadku każdego innego uzależnienia, kluczem do jego aktywacji jest wewnętrzna motywacja. A potem szukanie adekwatnego do naszej indywidualnej sytuacji sposobu. Pamiętajmy, że palenie to rytuał, z którego będziemy musieli zrezygnować. Rytuał o uzależniającej mocy. Musimy więc usunąć z pola widzenia wszystko, co nam się z nim kojarzy – same papierosy, popielniczki. Uzależnienie od nikotyny sprawia, że sięgamy po papierosy kompulsywnie, tylko dlatego, że są w zasięgu ręki. Kolejna sprawa to sytuacje towarzyskie, w których sięgamy po fajki – czy to możliwe, żeby ot, tak nagle nie sięgać? Warto poprosić kogoś z naszego palącego towarzystwa, aby podjął razem z nami trud wychodzenia z nałogu. We dwójkę łatwiej podtrzymywać się w raz podjętej trudnej decyzji. Nie od dziś wiemy, że palenie ma też walor integracyjny. Wspólne wychodzenie na dymka pomaga nawiązać i podtrzymać relacje. Razem zaczynamy – razem rzucamy: wtedy bywa łatwiej.

Syndrom abstynencki – jak złagodzić?

Rzucanie palenia wiąże się oczywiście z odczuwaniem skutków syndromu abstynenckiego. Najtrudniejsze są pierwsze dni. Łagodzenie objawów głodu nikotynowego można uzyskać dzięki stosowaniu specjalnych plastrów nikotynowych albo leków sprzedawanych bez recepty, tudzież na receptę. Specyfiki nabywane w ramach tzw. Nikotynowej Terapii Zastępczej pomagają uporać się z przykrymi dolegliwościami somatycznymi i psychicznymi jakie towarzyszą odstawianiu papierosów. Nie, ma cudownych specyfików, które sprawią, że łykniemy tabletkę i przestaniemy mieć ochotę na papierosa.

skutki palenia papierosów

Jeśli nie wiesz, czy jesteś fizjologiczne uzależniony od nikotyny, czy to tylko przymus odczuwany w sytuacjach towarzyskich, zadaj sobie następujące pytania:

  • Czy budzę się w nocy z poczuciem potrzeby natychmiastowego zapalenia papierosa?
  • Czy po przebudzeniu od razu szukam papierosów i zapalam zanim podejmę jakąkolwiek inną aktywność?
  • Czy wypalam więcej niż 20 papierosów dziennie?

Jeśli odpowiedź na wszystkie pytania brzmi „tak” – jesteś fizjologicznie uzależniony od nikotyny i Nikotynowa Terapia Zastępcza cię nie ominie. W jej ramach możesz skorzystać z plastrów, gum do żucia czy pastylek do ssania, także z tabletek podjęzykowych albo nikotynowego inhalatora. Choć niektóre z nich są sprzedawane bez recepty, koniecznie trzeba się poradzić lekarza, bo mogą wchodzić w interakcje z lekami, które zażywamy na co dzień. Istnieje dużo przeciwwskazań, uniemożliwiających korzystanie z poszczególnych preparatów np. osobom mającym kłopoty z nadciśnieniem czy wrzodami żołądka.

rzucanie palenia

Naprawdę warto rzucić palenie. Kto chce, szuka sposobu, kto nie chce – wymówki. Zawsze przecież można skorzystać z pomocy terapeuty i wejść na kompleksową ścieżkę wychodzenia z nałogu nikotynowego.