Gry karciane idealnie nadają się na imprezę, rodzinny wieczór, spotkanie towarzyskie, lekcję polskiego lub historii, w daleką drogę samochodem, na deszczowy weekend… Nie dość, że wygodne w użytkowaniu – zmieszczą się w każdym bagażu a nawet w kieszeni – to jeszcze można w nie grać bez konieczności szukania specjalnego miejsca jak stolik czy kanapa. Grać można zawsze i wszędzie oraz w wielu konfiguracjach wiekowych.

Do najpopularniejszych karcianek należy seria Czarne Historie. Ale na tej samej zasadzie działają też Białe, Złote, Srebrne a nawet Różowe. Zasada jest prosta: ktoś losuje kartę i czyta sobie po cichu o wydarzeniu, jakie miało miejsce. Kiedy jest już perfekcyjnie doinformowany, czyta pozostałym uczestnikom gry zajawkę opowieści. To taki „kamyczek do ogródka” – ma uruchomić wyobraźnię i wyzwolić kaskadę pytań, które doprowadzą do rekonstrukcji opowieści. Tylko moderator zna całą historię – musi więc naprowadzać graczy na trop, czasem zmieniać szlak, którym podążają.

Czarne Historie to opowieści kryminalne, Białe – historie o duchach. To zagadki idealne na rozruszanie szarych komórek. Sama przyjemność siedzieć pod kocem i rozwiązywać zagadki, bawić się w detektywa, rekonstruować przebieg absurdalnych często zdarzeń.

czarne historie

 

„Takie życie” opiera się na tej samej mechanice. Tu to się dopiero trzeba nagłówkować! Niektóre sytuacje wydają się tak dziwaczne i nierzeczywiste, że naprawdę trudno zrekonstruować przebieg wydarzeń – gdyby nie fakt, że wszystkie historie są oparte na faktach, pukalibyśmy się znacząco w czoło.

Wszystkie anonsowane karcianki można by reklamować przy pomocy hasła „gra warta świeczki!”. Jeśli zestaw ogra się w jednej grupie, można zastosować go w innej konfiguracji towarzyskiej/wiekowej. Oddaje też nieocenione usługi na lekcjach polskiego i historii. To doskonały trening umiejętności wnioskowania, streszczania, dedukcji-indukcji.

takie życie karcianka

Prostota mechaniki karcianych zgadywanek może być punktem wyjścia do tworzenia własnych opowieści. Kiedy dzieci się nudzą, można zaproponować im właśnie tego rodzaju aktywność. Samodzielne przygotowanie całej serii kart, opracowanie grafiki i opakowania to już projekt na lekcje polskiego czy historii.