Kiedy dokuczają nam zaparcia najpierw usiłujemy korzystać z leków przeczyszczających. Te zwykle działają tak gwałtownie, że prędko rezygnujemy – trzeba przecież zachować normalny rytm dnia, przemieszczać się samochodem albo komunikacją miejską, umawiać na spotkania z klientami. Liczymy na to, że samo przejdzie. Oczywiście tak zdarza się rzadko, ponieważ przyczyny zaparć są skomplikowane. Albo inaczej: zaparcia przyczyny mają zwykle wielorakie, kilka czynników równocześnie wpływa na to, że mamy kłopoty z jelitami.

Wśród najczęstszych przyczyn zaparć dominują:

  1. Dieta i złe nawyki żywieniowe.

dieta z zaparcia

Bo zapominamy, że termin „odżywanie się” nie oznacza wrzucania w siebie czegokolwiek, co tylko sprawi, że poczujemy się pełni – już nawet nie syci, ale pełni. Przesunięcia w najnowszej piramidzie zdrowego żywienia jednoznacznie pokazują, że najważniejsze w naszym jadłospisie są surowe warzywa a zaraz za nimi owoce. Fast foody i czerwone mięso powinny pojawiać się naszych jadłospisach okazjonalnie, by nie rzec: incydentalnie. Tymczasem na co dzień zajadamy się takimi właśnie rzeczami, zapominając przy okazji o piciu wody, która wydatnie pomaga unikać zaparć. Przyczyny zaparć upatrywać więc należy w naszym lenistwie i niechęci do zmiany fatalnych nawyków żywieniowych.

2. Unikanie aktywności fizycznej.

aktywność fizyczna a zaparcia

Bo choć żyjemy w biegu i do pracy udajemy się galopem – to tylko przenośnie. W praktyce niemal nie ruszamy się zza biurka, a jeśli już to wyłącznie po to, żeby wsiąść do samochodu, dojechać na miejsce spotkania, wysiąść i… usiąść za biurkiem. Na dłuższą metę taki sposób funkcjonowania mścić się będzie nie tylko na naszym układzie pokarmowym, ale także sercowo-naczyniowym. Niektórzy z nas nawet do osiedlowych sklepików za rogiem podjeżdżają samochodami, bo szybciej.

Te dwie sztandarowe przyczyny dotyczą nas wszystkich. Ale są także inne przyczyny zaparć: zaburzenia hormonalne, częste podróże, nadmierny stres, ciąża, stosowanie niektórych leków. W każdym przypadku trzeba sięgać po takie rozwiązania, które działają długofalowo i regulują pracę układu pokarmowego, a nie tylko działają doraźnie. Ale nawet najlepszy lek musi być stosowany równocześnie ze zdrową dietą i aktywnością fizyczną.